Ikkunoista tulvii valoa ja tuo rouheisen pinnan hyvin esille. Karkeissa on sama kuorrute, mutta maku on erilainen. Tumma on tutumpi, mutta vaalea houkuttelee kokeilemaan. Mistä yritys tietää, kumpi on asiakkaiden suosikki?
Helposti tulee ajatelleeksi liikevaihtoa. Tämä tieto on nopeasti saatavilla ja kertoo, mitä asiakkaat ostavat eniten. Näin yritys pystyy muokkaamaan valikoimaa. Tässä kolme hyvää syytä, miksi kannattaa ottaa myös asiakas mukaan ja kysyä häneltä palautetta:
- oma tiedonhankinta
- lisää ideoita
- asiakastyytyväisyyden seuranta
Laittamalla kyselyn pystyyn, yritys varmistaa tiedonhankinnan. Ei ole turhia välikäsiä, ja tietoa voi hyödyntää suoraan asiakkaiden parhaaksi. Samalla yritys tulee antaneeksi mahdollisuuden – kertoa ajatuksia, mitä uusia tuotteita voisi ottaa lisää. Asiakas voi toimia ideoiden lähteenä.
Tämä lisää tunnetta. Asiakas kokee tulleensa kuulluksi. Palautteen läpikäynti auttaa yritystä ymmärtämään, missä mennään tyytyväisyyden suhteen. Tässä muutamia työkaluja, joita voi hyödyntää palautteen keräämisessä:
- Google Forms – ilmainen
- SurveyMonkey – kuukausimaksullinen
- HappyOrNot – liitettävissä kotisivuille
Miksi palaute on tärkeä? Kun asiakas kertoo hyvistä kokemuksista, yritys tietää onnistuneensa. Joskus asiat eivät mene odotusten mukaan. Mitä nopeammin sen tietää, sitä enemmän on mahdollisuuksia. Tarttua haasteeseen, korjata tilanne ja kääntää se omaksi voitokseen.