Tavalliseen työpäivään mahtuu ennalta suunniteltuja ja välillä myös yllättäviä tilanteita. Kun käytössä on oikeita työkaluja, yritys suoriutuu omista tehtävistään sujuvasti. On suoraa yhteydenpitoa asiakkaisiin, niin henkilökohtaisia tapaamisia kuin puhelinkeskusteluja. Miksi tehdä markkinointia myös verkon puolella?
Monesti arki on kiireen sävyttämää. Ihmisillä on aikaa vain tietty määrä. Työ yhdistettynä vapaa-aikaan määrävät rytmin. Yksi asia pitää paikkaansa edelleen. Joka päivä verkosta etsitään uutta ja ajankohtaista. Ihmiset haluavat kokemuksia sekä jakavat niitä toisilleen.
Markkinointiin on monta tapaa. Yrityksen kannattaa miettiä omia painopisteitään, perinteisen ja verkon suhdetta toisiinsa. Suunnittelu on hyvä avaus. Se auttaa hahmottamaan nykytilannetta ja katsomaan myös eteenpäin. Budjetti antaa suuntaviivat – osataan varautua kustannuksiin ja varmistetaan käytännön toteutukset.
Markkinoinnin vetovastuu voi olla yhdellä. Suunnittelussa on tärkeää ottaa mukaan myös muita. Varata aikaa kalenterista, lähteä liikkeelle ja keskustella sopivin väliajoin. Alkuun pääsee heittämällä ilmaan kysymyksiä, jotka ovat jääneet vastaamatta. Tässä muutamia esimerkkejä:
- Miten hyvin asiakkaat tunnetaan?
- Mitkä keinot toimivat/eivät toimi?
- Mitä uutta voisi tehdä asiakkaille?
- Miten erottua verkossa?
Ideoita kootaan ja hiotaan yhdessä. Hyvä suunnittelu antaa markkinoinnille siivet – on helpompaa jakaa tietoa sekä luoda kokemuksia. Kun kokonaisuus on hallussa, yrityksen kotisivut ja sosiaalisen median päivitykset kertovat asiakkaille samaa tarinaa.