syksy on täynnä värikkäitä lehtiä

Monet kokevat verkossa asioinnin mielekkääksi. Tuotteita silmäillään kotisohvalla istuen. Välillä sopivia palveluja etsitään töissä kahvitauon aikaan. Ihmiset ovat tottuneet löytämään nopeasti sen, mitä ovat etsimässä. Tässä viisi vinkkiä, joilla uudistat yrityksesi kotisivuja:

  1. kiinnitä katse valokuvilla
  2. kirjoita sujuvaa tekstiä
  3. kerro uutta säännöllisesti
  4. tuo yhteystiedot esiin
  5. kannusta toimimaan

Kotisivujen sisältö

Jokainen tietää, että ensivaikutelma on tärkeä, ja sen perusteella tehdään päätöksiä. Missä piilee valokuvien teho? Niiden katsomiseen ei kulu paljon aikaa ja niitä on myös helppo ymmärtää. Valokuvien valinnassa on hyvä kiinnittää huomiota asiakkaisiin. Mistä he ovat kiinnostuneita? Mikä herättää heissä tunteita? Paletissa on värejä, ja nämä innostavat ihmisiä. Yhdistämällä värejä uusilla tavoilla, saat tuoretta ilmettä kotisivuillesi.

Ihmisillä on mielessään kysymyksiä, joihin he etsivät vastauksia. Uteliaiden tiedonjano on sammutettavissa, kun käytät valokuvien rinnalla sanoja. Menestyksen avain on sujuvassa tekstissä. Kirjoittamalla hyvää arkikieltä syntyy tekstiä, jonka lukijat kokevat omakseen. Kun osaat kertoa yrityksesi tuotteista ja palveluista tiiviissä paketissa, viestisi menee paremmin perille.

Blogi myynnin tukena

Kotisivuilla käydään eri syistä. Ensimmäinen kerta menee tutustumisen piikkiin, kun taas toisella kerralla odottaa jo enemmän. Sinulla on mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, että ihmiset palaavat yrityksesi kotisivuille takaisin.

Kertomalla uutta tasaiseen tahtiin pidät omat asiakkaasi ajan hermolla. Kotisivujen blogi on hyvä väline myynnin tukeen. Esittämällä tuotteiden uusia käyttötapoja ja palvelujen ominaisuuksia blogikirjoituksissa, teet ostamisesta vaivattomampaa.

Kontaktipintaa luodaan siellä, missä ihmiset ovat. Miten helpottaa heidän yhteydenottojaan? Mitä nopeammin tietosi löytyvät, sitä varmemmin sinuun otetaan yhteyttä. Kannustaminen on hyvä muistaa. Muutama ystävällinen sana jää mieleen ja innostaa toimimaan.

Tummat ja vaaleat karkit pöydällä

Ikkunoista tulvii valoa ja tuo rouheisen pinnan hyvin esille. Karkeissa on sama kuorrute, mutta maku on erilainen. Tumma on tutumpi, mutta vaalea houkuttelee kokeilemaan. Mistä yritys tietää, kumpi on asiakkaiden suosikki?

Helposti tulee ajatelleeksi liikevaihtoa.  Tämä tieto on nopeasti saatavilla ja kertoo, mitä asiakkaat ostavat eniten. Näin yritys pystyy muokkaamaan valikoimaa. Tässä kolme hyvää syytä, miksi kannattaa ottaa myös asiakas mukaan ja kysyä häneltä palautetta:

  • oma tiedonhankinta
  • lisää ideoita
  • asiakastyytyväisyyden seuranta

Laittamalla kyselyn pystyyn, yritys varmistaa tiedonhankinnan. Ei ole turhia välikäsiä, ja tietoa voi hyödyntää suoraan asiakkaiden parhaaksi. Samalla yritys tulee antaneeksi mahdollisuuden – kertoa ajatuksia, mitä uusia tuotteita voisi ottaa lisää. Asiakas voi toimia ideoiden lähteenä.

Tämä lisää tunnetta. Asiakas kokee tulleensa kuulluksi. Palautteen läpikäynti auttaa yritystä ymmärtämään, missä mennään tyytyväisyyden suhteen.  Tässä muutamia työkaluja, joita voi hyödyntää palautteen keräämisessä:

  • Google Forms – ilmainen
  • SurveyMonkey – kuukausimaksullinen
  • HappyOrNot – liitettävissä kotisivuille

Miksi palaute on tärkeä? Kun asiakas kertoo hyvistä kokemuksista, yritys tietää onnistuneensa. Joskus asiat eivät mene odotusten mukaan. Mitä nopeammin sen tietää, sitä enemmän on mahdollisuuksia. Tarttua haasteeseen, korjata tilanne ja kääntää se omaksi voitokseen.

Auringonlasku meren äärellä

Verkossa rakennettaan reittejä ihmisten luokse. Mitä yhteistä eri kanavilla on toistensa kanssa? Tarvitaan sisältöjä, jotka saavat lukijan pysähtymään ja tutustumaan. Laadukas sisältö herättää kiinnostusta ja tuo asiakasta lähemmäs.

Toinen yritys haluaa panostaa tiedon jakamiseen, kun taas toinen arvostaa enemmän kokemusten luomista. Yhtä hyviä molemmat. Yrityksen kannattaa toimia sen mukaan, mikä tuntuu luontevalta. Aina voi laittaa kyselyn pystyyn. Näin asiakkailla on mahdollisuus tuoda esille omia ajatuksiaan. Kun yritys täyttää toiveet, ollaan oikealla tiellä.

Miten tehdä digimarkkinointia niin, että aikaa riittää myös muuhun? Mitä enemmän säännöllisyyttä, sitä nopeammin syntyy rutiineja. Vähitellen kotisivujen päivittäminen on arkea, jota tekee mielellään. Aina ei kannata pysyä turvallisella alueella – mennä rohkeasti oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja kokeilla. Videokuvaamisen voi aloittaa ensin harrastepohjalta. Taitojen karttuessa kursseilta saa uutta tuulta purjeisiin.

Sisällön laadinta vie aikaa, mutta samalla se myös palkitsee. Yritys voi seurata, miten sisältö vaikuttaa ihmisiin. Sosiaalisessa mediassa se on tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja. Kotisivuilla se tarkoittaa liikenteen seuraamista. Luvut ovat lukuja, mutta ne motivoivat ja kannustavat tekemään entistä parempaa sisältöä. Yritys huomaa, kun sisältö on onnistunutta.

Kotisivut kertovat tarinaa siitä, mitä yritys tekee asiakkaidensa parhaaksi. Uutiskirjeet sammuttavat uteliaiden tiedonjanon. Sosiaalinen media antaa palettiin väriä ja sävyä. Sen ansiosta yritys saa ympärilleen seuraajia, joita ei välttämättä muuten tavoittaisi.