Mistä tietää, että ihmiset ovat löytäneet kotisivusi?

Ovi heilahtaa ja asiakas astuu sisään yritykseen. Alussa tervehditään puolin ja toisin. Pian keskustelu siirtyy asiakkaaseen ja hänen toiveisiinsa. Verkossa ihmiset toimivat eri tyylillä. Suoraa yhteydenottoa ei tarvita heti, sillä tietoa saa muutenkin. Esimerkiksi ystävät jakavat toisilleen usein hyviä vinkkejä. Näiden innostamina monet tarttuvat puhelimeen jo juttelun lomassa ja käyvät katsomassa uutuuksia kotisivuilla.

Kotisivuilla vieraillaan päivittäin, mutta tätä ei voi havaita omin silmin. Mistä tietää, että ihmiset ovat päässeet perille ja löytäneet kotisivusi? Google Analytics helpottaa työtäsi. Se on kuin kartta, jonka avulla näet kuljetut reitit ja pysähdyspaikat. Työkalu mittaa liikennettä ja auttaa ymmärtämään, mistä ihmiset ovat kiinnostuneita.

 

Kotisivujen liikenne

Uudesta työkalusta saa  hyödyn, kun perehtyy sen ominaisuuksiin. Google Analyticsin käyttöönotto onnistuu seuraavin stepein:

  1. Luo Google Analytics -tili
  2. Ota talteen UA-tunnus
  3. Lataa Google Analytics -lisäosa WordPressiin ja liitä tähän UA-tunnus

Kotisivut ovat auki läpi vuorokauden. Liikennettä syntyy niin klikkauksista kuin sivujen katselemisesta. Sessions kuvaa ihmisten aktiivisuutta ja näyttää tapahtumien kokonaismäärän. Session duration puolestaan osoittaa selaamiseen käytetyn ajan. Joskus kotisivuilla piipahdetaan vain pikaisesti – bounce rate kertoo yhdellä sivulla vierailleiden osuuden. Miten paljon on kävijöitä? Users on kätevä ja näyttää sekä uusien että kotisivuille palaavien henkilöiden määrän.

Mittaamisesta on etua. Google Analytics on hyvä apuväline ja mahdollistaa kotisivujen reaaliaikaisen seurannan. Se sopii hyvin myös toimenpiteiden arviointiin. Ajatellaan, että kotisivuilla julkaistaan uutuus. Samalla hetkellä somessa luodaan kampanja. Sen tavoitteeksi voidaan laittaa liikenteen kasvattaminen. Kun kotisivusi tulevat vähitellen tutuiksi, ihmiset löytävät ne helpommin.