Miten digitaalista osaamista voi kehittää? Tämä oli päivän puheenaihe Digimyrsky-seminaarissa, joka järjestettiin Tampereen teknillisessä yliopistossa 26.1. Ohessa on kuva kampusareenan uudenkarheista tiloista, jotka olivat täynnä värejä ja kiinnostavia muotoja.
Ville Tolvanen aloitti puheensa digitalisaatiosta: mitä muutos tarkoittaa. Se on asioiden tekemistä paremmin, mahdollistamista ja erilaistamista. Hän korosti myös tiedon jakamista ja yksilöiden mukaan ottamista. Näin yritykset pystyvät ottamaan täyden hyödyn omasta osaamisestaan.
”Asiakkaalla on valtikka”. Näillä sanoilla Kati Keronen alusti oman esityksensä. Digitaalisessa markkinoinnissa korostetaan helposti medioiden merkitystä. Yritysten kannattaa pitää mielessä, että asiakkaat säilyvät edelleen tekemisen keskiössä.
Mikä vie eteenpäin? Asioita voi tehdä samalla tavalla kuin tähän asti on tehty. Kuluttajien toiveet elävät jatkuvasti. Siksi kannattaa lähteä rohkeasti uuteen suuntaan, jotta yritys pystyy toimimaan asiakkaittensa parhaaksi myös tulevaisuudessa.
Teknologia on väline, joka mahdollistaa digitalisaation. Ihmiset voivat olla vuorovaikutuksessa toisiinsa ajasta ja paikasta riippumatta. Mikä tekee teknologiasta arvokkaan? Se syntyy ihmisistä, jotka osaavat palvella ja jakaa merkityksellistä tietoa toisilleen.